Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Dyrektor: mgr inż. Jarosław Rekowski
Stary Rynek 1, pokój 611, tel. 523 971 800 wew. 36
gospodarowanie odpadami komunalnymi – rozliczenia - pok. 605e, tel. wew. 63
roboty publiczne - pok.610, tel. wew. 37
zajęcie pasa drogi, sprawy komunalne - pok. 610, tel. wew. 38
sprawy mieszkaniowe - pok. 612, tel. wew. 28
ochrona środowiska, kanalizacja deszczowa - pok. 612, tel. wew. 18
spawy drogowe, SPP - pok. 612, tel. wew. 67
„STOP dla smogu”, Czyste powietrze - pok. 711, tel. wew. 72
WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
Do zadań Wydziału należą:
- Grobownictwo wojenne:
- nadzór nad realizacją zadań wykonywanych na terenie cmentarzy wojennych
i grobach wojennych, - nadzór nad właściwym stanem technicznym i estetycznym na cmentarzach wojennych i grobach wojennych,
- sporządzanie planu remontów i konserwacji na dany rok kalendarzowy,
- prowadzenie katalogów pamięci narodowej i ksiąg pochowanych żołnierzy oraz nanoszenie aktualnych danych.
- Cmentarz Komunalny:
realizacja zadań z zakresu ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
w tym:
- organizowanie przetargów na utrzymanie i zarządzanie cmentarzem komunalnym, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych,
- bieżąca kontrola w zakresie utrzymania cmentarza komunalnego,
- ewidencja opłat pobieranych na cmentarzu w związku z pochówkiem,
- uzgadnianie wspólnie z zarządcą rozbudowy cmentarza oraz opiniowanie wyznaczonych nowych kwater.
- Schronisko dla bezdomnych zwierząt:
- realizacja zadań w zakresie opieki nad bezdomnymi zwierzętami, w tym:
- organizowanie konkursów na utrzymanie schroniska dla bezdomnych zwierząt, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją zadań w zakresie utrzymania należytego stanu technicznego schroniska dla zwierząt.
- Wykonywanie zadań w zakresie usług transport publicznego (komunikacja miejska, bilety i inne).
- Oświetlenie ulic:
- realizacja zadań z zakresu zabezpieczenia oświetlenia trenów miejskich i dróg publicznych, w tym:
- nadzór nad właściwym stanem technicznym i estetycznym urządzeń oświetlenia ulicznego,
- organizowanie przetargów na zakup energii elektrycznej, remont oświetlenia ulicznego, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych,
- rozliczenie, sprawdzanie rachunków za energię elektryczna i konserwację oświetlenia ulicznego,
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków dotyczących oświetlenia ulic na terenie miasta,
- uczestniczenie w komisji w/s negocjacji cen za konserwację punktów świetlnych na terenie miasta.
- Utrzymanie szaletów miejskich, w tym:
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją zadań w zakresie utrzymania należytego stanu technicznego i sanitarnego szaletów miejskich,
- organizowanie przetargów na utrzymanie szaletów, przygotowanie umowy, uczestnictwo w komisji przetargowej,
- współpraca z Państwowym Inspektorem Sanitarnym w zakresie przeprowadzania kontroli w szaletach.
- Utrzymanie urządzeń komunalnych:
- realizacja zadań związanych z utrzymaniem majątku własnego gminy, w tym:
- udział w przygotowywaniu i opiniowaniu planów rzeczowo- finansowych zakresu gospodarki komunalnej,
- kontrola zakresu rzeczowego i finansowego planów z zakresu gospodarki komunalnej,
- przygotowywanie w zakresie finansowo-ekonomicznym umów i porozumień komunalnych,
- przygotowywanie przetargów na naprawy oraz usługi mienia komunalnego, przygotowywanie projektów umów, uczestnictwo w komisjach przetargowych,
- okresowe przeglądy urządzeń komunalnych,
- przygotowywanie dokumentacji związanej z wyborem dostawców mienia komunalnego jak i wykonawcy napraw,
- rozpatrywanie i załatwianie wniosków z zakresu urządzeń komunalnych wpływających od mieszkańców miasta,
- sprawy związane z eksploatacją fontanny,
- sprawy związane z utrzymaniem targowisk,
- sprawowanie nadzoru nad jakością świadczonych usług komunalnych,
- udział w komisjach odbiorów robót remontowych,
- przygotowywanie porozumień i umów z gminami z zakresu usług komunalnych.
- Utrzymanie zieleni miejskiej i ochrona zieleni:
- realizacja zadań wynikających z zakresu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku na terenie gminy oraz ustawy o ochronie przyrody, w tym:
- organizowanie przetargów na koszenie terenów zielonych, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w pracach komisji przetargowych,
- nadzór nad realizacją koszenia terenów zielonych,
- nadzór nad sadzeniem i pielęgnacją roślin na terenie miasta,
- organizowanie spraw związanych z sadzeniem kwiatów i krzewów na terenach miejskich poprzez wybór dostawcy jak i dobór gatunkowy i rodzajowy materiału nasadzeniowego,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących usuwania drzew
i krzewów, - przygotowywanie materiałów niezbędnych do wymierzania kar pieniężnych
za samowolne usuwanie drzew lub krzewów, - nadzór nad parkami i Laskiem Miejskim,
- prowadzenie zadań w zakresie rozbudowy i ochrony miejskich terenów zieleni,
- przygotowywanie wniosków na usunięcie drzew przydrożnych,
- prowadzenie rejestru pomników przyrody,
- organizowanie przetargów na ścinkę drzew i krzewów, na zakup drzew i krzewów, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych
- Wykonywanie zadań należących do zarządcy dróg gminnych na terenie Chojnic wynikających z ustawy o drogach publicznych, w szczególności:
- kontrola stanu technicznego nawierzchni jezdni, chodników, oznakowania pionowego, poziomego, organizowanie przetargów, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych, nadzorowanie robót, rozliczanie finansowe:
- remontów cząstkowych nawierzchni bitumicznych,
- utwardzanie dróg gruntowych (żużlem, tłuczniem),
- utrzymanie dróg gruntowych (równiarka, walec),
- remontów cząstkowych chodników itp.,
- oznakowania poziomego, pionowego barierek ochronnych, blokad, progów zwalniających,
- przyjmowanie wniosków w/s ustawiania, wymiany znaków drogowych pionowych, poziomych, barierek, blokad, itp.
- przygotowywanie i opiniowanie projektów organizacji ruchu na drogach gminnych miejskich,
- prowadzenie, uczestnictwo w pracach zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu na drogach i protokołowanie jej posiedzeń,
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w celu wykonania wykopów pod instalacje w celu prowadzenia robót budowlanych, ustawianie rusztowań, itp.,
- wydawanie zezwoleń na umieszczanie reklam w pasie drogowym,
nad pasem drogowym,
- wydawanie zezwoleń na ustawianie punktów handlowych w pasie drogowym (stoliki, kioski),
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego pod umieszczenie urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązanej z budową, przebudową, remontem czy utrzymaniem dróg,
- prowadzenie dokumentacji finansowej decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego,
- wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach gminnych
b. oczyszczanie miasta:
- organizowanie przetargów, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo
w komisjach przetargowych,
- przygotowanie, nadzorowanie spraw związanych z:
- zamiataniem ulic i chodników,
- wywozem nieczystości z koszy ulicznych,
- polewanie ulic,
- zimowym utrzymaniem jezdni i chodników,
c. rozdział materiałów drogowych na budowę chodników:
- opiniowanie wniosków,
- organizowanie przetargów na wybór dostawcy materiałów drogowych, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych,
- sporządzanie przedmiarów chodników w terenie,
- rozliczenie wbudowanych materiałów,
- współdziałanie z pozostałymi zarządcami dróg,
- remonty dróg gminnych miejskich:
- przygotowanie planów remontów dróg gminnych miejskich,
- organizowanie przetargów w zakresie remontów jezdni, chodników, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo w komisjach przetargowych opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
- prowadzenie rozliczenia finansowego,
- prowadzenie ewidencji dróg,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących dróg.
- Uzgadnianie i opiniowanie dokumentacji projektowej w zakresie planów zagospodarowania terenu budowy budynków mieszkalnych, przemysłowych itp. wraz
z przyłączami wodno-kanalizacyjnymi, elektrycznymi i gazowymi. - Prowadzenie i nadzór nad strefą płatnego parkowania:
- przygotowywanie materiałów przetargowych, umów,
- nadzorowanie pracy parkometrów, konserwacja, naprawa,
- kontrola pojazdów parkujących w strefie płatnego parkowania ,
- wystawianie, rozliczanie i egzekwowanie należności z tytułu opłat dodatkowych.
- Przygotowanie dokumentacji do sporządzania list osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu:
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o udzielenie pomocy mieszkaniowej
z komunalnego zasobu mieszkaniowego (lokalu o czynszu regulowanym, lokalu socjalnego, lokalu zamiennego), - sporządzanie wykazów osób zakwalifikowanych do uzyskania mieszkania
z komunalnego zasobu mieszkaniowego oraz bieżąca weryfikacja wniosków osób umieszczonych na tych wykazach, - obsługa techniczno-biurowa Społecznej Komisji Mieszkaniowej,
- udzielanie informacji w sprawach mieszkaniowych,
- wskazywanie lokali do zasiedlenia i przedstawienie ofert do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego.
- sporządzanie uchwał w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz wieloletnich programów mieszkaniowego zasobu gminy,
- organizowanie przetargów na zarządzania i administrowanie w zakresie nieprzekraczającym zwykłego zarządu budynkami pozostającymi w posiadaniu Gminy Miejskiej Chojnice oraz lokalami mieszkalnymi stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Chojnice, przygotowywanie projektu umowy, uczestnictwo
w komisjach przetargowych
- Rozliczanie zadłużeń hipotecznych budynków prywatnych czynszowych z tytułu przeprowadzanych remontów kapitalnych:
- obliczanie zadłużenia wraz z odsetkami,
- wystawianie kwitów mazalnych do Wydziału Ksiąg Wieczystych,
- prowadzenie rejestru zadłużeń hipotecznych.
- Prowadzenie zadań związanych z organizacją robót publicznych i prac interwencyjnych, w tym:
- przygotowywanie i kompletowanie spraw związanych z zatrudnieniem
osób w ramach robót publicznych, - nadzór nad pracami wykonywanymi przez pracowników robót publicznych,
- sporządzanie umów o pracę i wydawanie świadectw pracy,
- sporządzanie list płac pracowników robót publicznych,
- zarejestrowanie i wyrejestrowanie do ubezpieczeń społecznych pracowników robót publicznych,
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
- rozliczanie zasiłków chorobowych i rodzinnych
- sporządzanie PIT pracowników robót publicznych,
- udzielanie informacji w sprawie przyjęcia do robót publicznych,
- współpraca z Urzędem Pracy dotycząca zatrudnienia pracowników robót publicznych i miesięczne sporządzenia wniosków dotyczących rozliczeń z Urzędem Pracy,
- współpraca z kuratorem zawodowym dotycząca wykonywania pracy na cele społeczne i sporządzanie zaświadczeń o prowadzeniu dokumentacji o rozpoczęciu i zakończeniu wykonywanej pracy,
- sporządzanie uchwały i planu na organizację prac społecznych użytecznych ,
- sporządzanie listy i rozliczanie godzin osób wykonujących prace społecznie użyteczne.
- przygotowywanie i kompletowanie spraw związanych z zatrudnieniem
- Ochrona wód:
- realizacja zadań związanych ochroną i zagospodarowaniem wód opadowych,
w tym:
- przygotowanie planów remontów infrastruktury technicznej tj: kanalizacji deszczowej,
- nadzór nad wykonywaniem konserwacji rowów,
- nadzór nad eksploatacją sieci kanalizacji deszczowej,
- wydawanie warunków technicznych i uzgodnień w zakresie przyłączy do kanalizacji deszczowej,
- naliczanie opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej,
- dokonywanie opłat za usługi wodne w zakresie odprowadzenia do wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzenia opadów atmosferycznych,
- prowadzenie postępowań w zakresie zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływających na grunty sąsiednie,
- kontrola prowadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych oraz częstotliwość ich opróżniania, w tym zawartych umów,
- identyfikowanie nieruchomości niepodłączonych do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej oraz egzekwowanie od ich właścicieli obowiązku podłączenia tych nieruchomości do ww. sieci,
- zapewnienie opróżniania zbiorników bezodpływowych w przypadku gdy właściciel nieruchomości nie zawarł umowy na opróżnianie zbiornika,
- prowadzenie ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Miejskiej Chojnice,
- kontrola przedsiębiorców posiadających zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w tym kontrola sprawozdań,
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Miejskiej Chojnice,
- tworzenie oraz dokonywanie okresowych przeglądów obszarów i granic aglomeracji Chojnice.
- weryfikacja zgodności wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych z kierunkami rozwoju gminy określonymi w stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami zezwolenia wydanego temu przedsiębiorstwu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków,
- analiza okresowych pomiarów ilości i jakości ścieków powstałych na terenie Miejskiej Oczyszczalni ścieków w Chojnicach
- Zbieranie i oczyszczanie ścieków komunalnych.
- nadzór nad realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości dotycząca gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych oraz pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, częstotliwość ich opróżniania, w tym zawartych umów,
- identyfikowanie nieruchomości niepodłączonych do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej oraz egzekwowanie od ich właścicieli obowiązku podłączenia tych nieruchomości do ww. sieci,
- zapewnienie opróżniania zbiorników bezodpływowych w przypadku, gdy właściciel nie zawarł umowy na ich opróżnianie,
- prowadzenie ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy,
- kontrola przedsiębiorców posiadających zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych w tym kontrola sprawozdań,
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy,
- tworzenie oraz dokonywanie okresowych przeglądów obszarów i granic aglomeracji,
- weryfikacja zgodności wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych z kierunkiem rozwoju gminy,
- analiza okresowych pomiarów ilości i jakości ścieków powstałych na terenie miejskiej oczyszczalni ścieków.
- Współpraca z innymi wydziałami wchodzącymi w skład struktury organizacyjnej Urzędu - Miejskiego w Chojnicach min. Wydziałem Planowania Przestrzennego, Gospodarowania Nieruchomościami, Finansowy, Programów Rozwojowych i Współpracy Zagranicznej, Budowlano- Inwestycyjny, Windykacji, Inspektorem Ochrony Danych, Strażą Miejską.
- Ocena oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, w tym:
przygotowywanie decyzji dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane,
- przygotowywanie decyzji dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być obligatoryjne,
- Gospodarka odpadami komunalnymi:
- realizacja zadań związanych z gospodarowaniem odpadów komunalnych, w tym:
- prowadzenie spraw związanych z gospodarką odpadów komunalnych:
- przyjęcie, prowadzenie, rozliczanie deklaracji mieszkańców,
- przygotowywanie postępowań przetargowych w zakresie odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych oraz nadzór nad realizacją umów zawartych z wykonawcami,
- prowadzenie spraw w zakresie finansowym, dotyczącym rozliczania mieszkańców oraz wykonawców świadczących usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych związanych z rozliczaniem mieszkańców oraz wykonawcami usługi przewozu odpadów,
- usuwanie nielegalnych wysypisk śmieci,
- sukcesywne wdrażanie selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie miasta,
- przyjmowanie informacji dotyczących wytwarzania odpadów i sposobu postępowania z wytworzonymi odpadami,
- opiniowanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
- prowadzenie i nadzór nad usuwanie azbestu z nieruchomości mieszkańców, rozliczanie refundacji demontażu, transportu i utylizacji odpadów niebezpiecznych,
- udostępnianie mieszkańcom na stronie internetowej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o znajdujących się na terenie gminy zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych,
- udzielanie dotacji celowej na zadania z zakresu modernizacji źródeł energii cieplnej na terenie Gminy Miejskiej Chojnice,
- przygotowywanie uchwał związanych z gospodarką odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Chojnice
- dokonywanie kontroli nieruchomości w związku z przestrzeganiem przepisów w/w ustawy – w przypadku stwierdzenie nie wykonania obowiązków wydaję się decyzję nakazującą jego wykonanie,
- przygotowanie wpisów do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych,
- przyjmowanie kopii pozwoleń na wytwarzanie odpadów od Wojewody lub Starosty.
- Realizacja, nadzór i rozliczenia programów ekologicznych:
- „STOP dla smogu w Chojnicach” w zakresie wymiany pieców węglowych na paliwo gazowe, prąd, pompa ciepła,
- Czyste powietrze” w zakresie wymiany pieców, termomodernizacji budynku, montażu paneli fotowoltaicznych.
- Inne:
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu zadań Wydziału
- uzgadnianie dokumentacji inwestycyjnej w zakresie ochrony środowiska, przed wydaniem pozwolenia na budowę,
- przygotowywanie projektów finansowych ze źródeł zewnętrznych i własnych
w zakresie ochrony środowiska, - koordynacja zadań w zakresie edukacji ekologicznej na terenie miasta.